Siirtymä Ranskaan

Keskikulutus:  12.9 l/100km
Keskinopeus: 62 km/h
Kokonaiskilometrit: 1951 km
Heräsimme kunnon ihmisten aikaan ja aamiaisen jälkeen lähdimme lenkille. Heti lenkin alkupäässä löysimme pienen seikkailupuiston! Siellä kului rattoisasti kiva hetki mm. vesiesteitä ylittäessä. Puistosta piristyneenä jatkoimme hevonen jätöksiä väistellen lenkkeilyämme.
Lenkin jälkeen pakkasimme ja siirryimme semirivakasti KANOOTTIIMESTAAN! Krista oli varannut meille kajakin, Juhalla oli unelmoinut kaupungin kanaaleissa melomisesta. Jaoimme kajakin. Krista oli kevyempänä nokassa ja minä takana. Valitsimme kahden tunnin mittaisen kaupunkilenkin. Meidän vauhdilla sitä melottiin kahvitaukoineen noin kaksi ja puoli tuntia. Kumpikin oli melomisen jälkeen aivan valmis nukkumaan.
Melomisreitti, vaikka olikin kaupunkireitti, piti sisällään harmittavan vähän kaupunkia. Pääasiassa mentiin isojen rakennusten ohi etäältä. Sitä elävässä keskustassa melomista oli ehkä puoli tuntia. Sen puolen tunnin aikana pysähdyimme ravintolan lauturiin, jotta saimme vesipullon taas täytettyä. Juha piti kiinni lauturista ja Krista juoksi täyttämään vesipullon. Viimeisellä mahdollisella kaupungin sisällä olevalla rantautumislaiturilla nousimme vedestä ja kävimme kahvilla keräämässä voimia loppusoutua varten. Ensimmäinen ja viimeinen 30 minuuttia on “vain matkan tekoa” kohti kaupunkia/kanoottimestaa.
Kanoottimestan parkkipaikalla söimme liki kaiken syömäkelpoisen autosta, otimme lyhyet torkut ja aloitimme siirtymisen kesän kohdemaahan Ranskaan. Navigointi ilmoitti ajoajaksi yli 5 tuntia. Matkalla oli kaksi kolaria, ainakin viisi tien sivuun hyytynyttä autoa. Seisoimme ruuhkissa ainakin tunnin tai kaksi matelemassa eteenpäin. Kahdeksalta illalla Krista alkoi metsästämään leirintäaluetta ja puoli yhdeksän olimme Cambraissa leirintäalueella valmiina nukkumaan. Kuski oli niin valmista kauraa, että ei jaksanut edes blogata. Nostimme (viski)maljan Ranskaan saapumisen kunniaksi jonka jälkeen kuski hyytyi lopullisesti. Yöllä oli pientä sateen ja ukkosen aiheuttamaan aktiviteettia. Krista heräsi ensipisaroihin ja herätti Juhan paketoimaan auto vesitiiviiksi. Olimme nukkuneet peräluukku auki (hyttysverkolla suojattuna) lämpötilan laskemiseksi. Pysyimme rivakan toiminnan ansiosta täysin kuivana!
Auton pakkauksesta:
Automme toimii kahdessa eri moodissa. Majoitus/yö sekä matkamoodissa. Kummankin koko kesän omaisuus on pakattu yhteen reppuun ja yhteen laukkuun. Ne ovat penkkien takana, takaosan jalkatilassa. Juhan tapauksessa tämä antaa kriittisen 10 senttiä lisää pituutta takatilan makuutilalle, jolloin nukkuminen takana on mukavampaa. Meillä on erikoistarvikkeena mukana Kristan soittotuoli sekä pyöräilykypärät. Yöpymiseen tarvittavat tavarat (ja pyöräilykypärät) on viime kesän tapaan kiinnitetty vasten takaluukun sivuikkunoita. Nyt kiinnitys on mietytty ja toimiva, toisin kuin viime kesänä :D. Ajomoodissa takaluukussa on Kristan soittotuoli, kiinnitettynä kuormataljalla kuormapisteisiin, sekä keittiölaatikko ja vesikanisteri, kiinnitettynä kuormaverkolla kuormapisteisiin. Yömoodissa tuo tarvikkeet siirtyvät kuskin jalkatilaan ja penkille, niin että pelkääjän penkki on käytettävissä vaikkapa blogaamiseen tai säätämiseen tietokoneen kanssa.