Bahama–paratiisi saari

Auringonlasku07:00 Herätys

07:01 Digitaalisen maailman kättelyä

08:15 outo aamiainen Fish fry –alueella

Aamulla tarkoitus oli herätä “nopeasti” ja siirtyä Fish fry –alueelle aamiaiselle. Aamiaisen jälkeen tarkoitus oli siirtyä paratiisi saarelle viettämään upea, upea rantapäivä. Moiseen päivään valmistaudutaan laittamalla runsaasti, joka paikkaan, aurinkorasvaa jo ennen kuin pää pistää huoneesta ulos.

Aamiainen oli outo kokemus, ruoka oli suurin piirtein sitä mitä pyydettiin. Virheellisen kommunikoinnin vuoksi saimme kaksi kertaa Juhan aamiaisen ja yksi kertaa Kristan aamiaisen. Mysteeriksi jää se miksi he kuvittelivat meidän syövän kolmen hengen edestä. Maksoimme kiltteinä suomalaisina laskun ja otimme yhden ylimääräisen aamiaisen mukaamme. Siitä ylimääräisestä annoksesta tuli iltapala. Aamiaisen mystisyyttä lisäsi se, että Kristan riisi oli viinirypäleitä ja mangon lisäksi oli joku paikallinen hedelmä, vaikka alun perin ilmoitettiin että keittiöstä löytyy hedelmistä vain mangoa. Aamiaisen ajan palvelu oli yllättävän tylyä verrattuna edellisen päivän palveluun. Aamiaiseen kuuluu oleellisena osana myös kahvi. Nyt törmäsimme reissun ensimmäiseen kahviannokseen, jota Juha ei pystynyt juomaan. Kahvin maku muuttui vinkeämmäksi, mitä enemmän kahvia joi ja lopulta se oli mahdotonta juotavaa.

Mystisen aamiaisen jälkeen palasimme majapaikkaan. Puolet joukkueesta suoritti aamupäivä torkun ja puolet joukkueesta naputti laitteiston kanssa. Virkistävän tauon jälkeen siirryimme paratiisisaarelle lautalla. Siirtymä paratiisisaarelle tapahtui lautalla. Lauttareissun aikana pystyi filosofisoimaan. Pystyi miettimään hiostavan uutta määritelmää. Hiostava keli on keli, jossa selässä syntyy ensin tippa, sitten toinen, lopulta tasainen noro joka valuu selkää pitkin kohti ja pitkin Grand Canyonia. Paidan kastuminen antaa vain väliaikaisen helpotuksen, sillä hiki valuu paitaakin pitkin alas.

Paraside island beach 3Paratiisisaari muodostuu suurimmalta osin yksityisten omistamista tonteista ja Atlantis hotellin omistamasta alueesta. Loput saaren pinta-alasta on muiden hotellien/kansalaisten toimesta 100% prosenttista turistiloukkua. Hinnat hyppäsivät noin 100% korkeammalle kuin Nassaun saarella ja yleisesti meininki nousi noin 250% enemmän “turistilta rahat pois” toimeksi. Onnistuimme välttämään isoimmat turistien rahareiät ja siirtymään upealle hiekkarannalle, jossa loppuiltapäivä paloi vedessä lilluen ja kookospähkinästä drinkkejä juoden. 20€ sait juoda loputtomasti alkoholilla varustettuja juomia… se juju tässä tarjouksessa oli se että jossain vaiheessa iltapäivää juomia myyvä teltta vain katosi. Jos ehdit juomaan riittävästi, ennen kuin telttasi katosi – hienoa, jos et, sait pirun kalliit kookosdrinkit. Me ehdimme juomaan sopivasti, drinkit eivät muuttuneet halvoiksi, mutta eivät jääneet kalliiksi.

Lilluttuamme ja kärvennyttyämme riittävästi palasimme majapaikalle kävellen. Meinasimme käyttää lauttaa paluumatkaankin, mutta lautta ehti lähteä juuri nenämme edestä, joten päätimme kävellä takaisin kämpille. Kävely oli  todella kannattava. Saimme upeita kuvia paratiisisaaresta ja pääsimme näkemään hieman erilaista Bahamaa. Pääsimme näkemään sitä normaalien ihmisten Bahamaa, joka ei ole ihan niin siisti ja kaunis kuin turistialueet Smile. Majapaikalle päästyämme koitimme saippuan ja makean veden avulla epätoivoisesti poistaa rannan hiekkaa varpaiden välistä, mutta mukanamme ei taida olla riittävästi saippuaa tai hanasta ei tule riittävästi vettä sen kaiken  poistamiseen. Epäilemme elämän saarella koostuvan jatkuvasta hiekan kanssa elämisestä.

Illan ohjelmaan kuului tislaamokierros. Tislaamo oli mennyt kiinni klo 18.00 ja me saavuimme pelipaikalle klo 19.15. Nyt reissun listalla on siis kaksi tekemätöntä tislaamoreissua. Tästä pettyneenä seikkailimme takaisin edellisenä iltana hyväksi havaitsemaamme ravintolaan juomaan pari drinksua. Matkalla löysimme rantarottakommuunin. Jäimme tarkkailemaan rottien toimintaa ja juttelemaan paikallisen henkilön kanssa. Rotat vaikuttivat symppikseltä ja niitä oli paaaljon. Illan ravintolassa kruunasi “Cuba Libre” pikkasen auringonlaskun jälkeen. Huomenna on edessä siirtyminen Kuubaan

Paraside islandin sillat maalleMe & wild animal reserveParaside island & wild animal reserveParadise island - mapMe & Atlantisme & paradise island 2Me & Paradise islandParaside island beach 4Paraside island beach 2Paraside island beach 1Paraside island beach 6Paraside island beach 5Paraside island beach 7Näkymiviä silallata osa 2Näkymiä sillalta osa 3Näkymiä sillaltaTislaamo, jota ei koskaan kierrettySeafood Haven - bandiRantarottaYö Nassaussa