15/08/2006 Carcassonne

Kahden euron tutkimuksen tuloksena on että 50% testihenkilöistä nukkui lähes yhtä hyvin kuin nukkumavaunussa. 50% testihenkilöistä nukkui noin neljään saakka yöllä yhtä hyvin ja siitä eteenpäin huomattavasti huonommin. Henkilöiden suojaamiseksi heidän nimensä on vaihdettu: Jaakko koki junassa nukkumisen istuvaltaan huonommaksi kokemukseksi kuin makuuvaunu. Maija taasen koko junassa nukkumisen istuvaltaan lähes yhtä mukavaksi kuin makuuvaunu.
Juhan rannekello herätti hänet 5.30. Hän herätti Kristan, Krista mutisi jotain ja veti takin paremmin peitoksi. Muutaman minuutin kuluttua Juha kysyi: “Siirränkö kellon herättämään myöhemmin?”, johon Krista vastasi kiukkuisesti “Mä en puhu sulle nyt”. Tästä hieman hämmentyneenä Juha otti varusteet alas ja valmistautui poistumaan junasta. 10 minuuttia ennen pysäkkiä Juha ilmoitti Kristalle että nyt tarttis nousta, 10 minuutin päästä noustaan pois junasta. “Ai jaa! Me ollaan perillä! Olisit heti sanonut! Mä luulin että sä puhut mulle keskellä yötä kun et saa itse unta” … …
Saavuimme Carcassonneen aamulla hieman jälkeen kuuden. Mikään paikka ei ollut auki siihen aikaan. Niinpä etsimme tiemme majataloehdokkaan luo ja sitten siirryimme seuraamaan paikallisia. Heitä seuraamalla löysimme ravintolan joka oli auki jo 6.30. Valitettavasti he eivät tarjonneet meille ruokaa, ennen kuin klo 7.00 koska silloin saapui töihin ensimmäinen henkilö joka osasi puhua englantia :). Söimme aamiaiseksi kroisantteja ja leipää, juotavana oli appelsiinimehua, teetä ja kahvia. Syötyämme (ja päivitettyämme blogin) lähdimme mahdolliselle majapaikalle. Meillä kävi melkoinen tuuri, sillä heillä oli yksi huone vapaana. Otimme sen kahdeksi yöksi. Emme siis menekään MountPellierille. Pääsimme huoneeseen vasta klo 10.00, siihen saakka tapoimme aikaa kävelemällä kaupungin vanhassa osassa. Evääksi ostimme hieman alle sata grammaa erilaisia herkullisia suklaa…juttuja. Huoneeseen päästyämme otimme muutaman tunnin torkut tasaamaan viime yön koetta.
Iltapäivällä lähdille kohti Keskiaikaista Carcassonnea eli itse kaupunkilinnoitusta. Paikka on nätin näköinen, mutta sisällä on vain museoita, ravintolointa ja krääsäkauppoja. Maksullisina alueina on vanha linna (joka on näkemisen arvoinen), parit museot (kidutusmuseo oli mielenkiintoinen allekirjoittaneen mielestä) sekä teatteri ja kirkko. Kävimme näistä vanhassa linnassa (ja Juha kidutusmuseossa). Se oli hyvinkin näkemisen arvoinen. Valitettavasti reissumme linnassa päättyi hieman ennenaikaisesti kovaan sateeseen. Sadevarusteet päällä talsimme takaisin majapaikalle ja suuntasimme syömään.
Kävimme mukavalla ravintolaillallisella ja talsimme (taas) sateessa majapaikalle. Huomenna Sèteen tapaamaan tuttuja.

Our last nights test results are that 50% of the test persons didn’t mind sleeping in a chair, but 50% did. Based on these resulsts we probably won’t do this again.
The wake up in the train didn’t go as planned. When Juha tried to wake up Krista she thought Juha is just harrashing her in the middle of the night so she didn’t wake up, but tried to sleep. Juha didn’t quite understand this so he let her sleep another 20 minutes before the second and last try to wake her up. This time Krista understood that we are arriving to Carcassonne…
We were so early in Carcassonne that nothing open yet. We managed to find a restaurant which was open, but they didn’t serve us breakfast until 7.00 because nobody spoke english. The first one who could speak came to work at 7.00 :).
We got lucky with our hotel. They had just one free room, which we took. We had to kill some time before we could get in to our room, so we went for a walk in the old part of the town. After 10.00 we took a little nap to even out the results of last nights test.´
After the nap we went to the walled town of Carcassonne. It is filled with restaurants and stores. You have to pay for the interesting parts which are the old castle, teather, church and few special museums. We went to see the old castle (and Juha saw a museum of torture). Our trip ended just little bit short when a strong rain started. We headed back to our hotel and then to eat.
After a nice restaurant dinner we walked (again) in the rain back to our hotel. Tomorrow we’ll go to Sète to meet some friends.