Ratkaisuja Montpellierissä

Keskikulutus: 13.9 l/100km
Keskinopeus: 32km/h
Kokonaiskilometrit: 6300 km
Heikosti nukutun yön jälkeen herätään hikisenä aamuun. Bensa ei haise, pakoputken kunto on epäselvä, mutta olen luottavainen sen toiminnasta. Aamiainen, lenkki, suihku ja taas hiestä märkänä. Ilmankosteus oli aamulla liki 95%. Teimme autolla toimintasuunnitelmaa. Tilanteen huomioonottaen on syytä vaihtaa taktiikkaa. Tulemme poistumaan leirintäalueelta, emme voi yöpyä täällä, sillä en saa autoa takaisin hajoittamatta sitä – en ehkä saa sitä pois hajoittamatta sitä lisää. Auto voi joutua telakalle, joten emme ehkä voi yöpyä siinä + tämä kuumuus ja kosteus on tarpeettoman ikävä. Varaamme huoneen ilmastoidusta hotellista muutamaksi yöksi.
Sitten puhelu Janikalle. Auto hajosi lisää viime yönä, aikataulumme on hieman muuttunut, mutta toimintamalli on yhä sama. Kävin kirjaamassa meidät sisään ja ulos leirintäalueelta. Samalla kerroin hidasteiden hajoittaneen autoni. Saimme rahamme takaisin niistä öistä joita emme käytä ja pahoittelut. Ilmeisesti esteet ovat uudet ja olemme ensimmäinen, joka niihin hajosi. Hienoa, että saimme rahat takaisin, ikävää että auto hajosi :-I.
Tiesin välittömästi, että autolla ei ajeta Suomeen ilman korjausta. V8:n mörinät tuli hyvin kirkkaasti ja vapaasti pihalle. Toisessa pakoputkessa on vähintään murtuma. Auto kiinnitti hyvin ansaittua huomiota meidän mennessä tyhjäkäynnillä leirintäalueen läpi. Hetken tuntui jopa hyvältä. Sitten lähdettiin autotielle… METELI, värinä, pieni tehottomuus – joka saattoi johtua myös kuskin kaasujalan keveydestä sekä naamalla olevasta kauhun aiheuttamasta irvistyksestä. Päädyimme ajelemaan maksimissaan 50 km/h noutamaan tulkkiamme. Pikku kaupungin hyvin kapeilla teillä automme saapuminen oli helposti tunnistettavissa. Nilkutimme auton Audin huoltoliikkeeseen, jonne ehdimme juuri ennen kahtatoista. Tämä oli oleellista, koska liike menee siestalle kahdeksi tunniksi kahdeltatoista. Seisoin siellä tuppisuuna ja annoin Janikan puhua. Vierailu tuotti tulosta, pääsimme kolmen aikoihin vahinkoarvioitavaksi. YES! Lähdimme taksilla keskustaan syömään L’Entrecôte -ravintolaan. Paikasta saa vain yhden annoksen: lihaa ranskalaisilla. Suosittelen paikkaa! Liha ja ranskalaiset oli todella hyvää. Jälkiruuat otimme läheisesät kahvilasta ja kun kello kiskoi lähemmäs kolmea jakaannuimme kahtia. Krista lähti hotellille vilvoittelemaan ja rentoutumaan – koittamaan pääsemään lomafiilikseen, kun taas minä ja Janika lähdimme autoliikkeeseen.
Saimme odotella tunnin liikkeessä ennen kuin auto pääsi telakalle. Janika puhui minun ollessa hiljaa kun puhuttiin huoltomiesten kanssa. Välillä käytiin kolmen hengen “keskustelu” tulkin kanssa, mutta ne olivat hyvin lyhyitä. Audiliikkeen ensiarvio sai Janikasta ihan kohtuullisen äänekkään huudahtuksen pihalle. Tästä pystyin tulkitsemaan, että korjaus ei todennäköisesti ole halpa. :-I. Varmistettuaan että hän kuuli hinnan oikein seurasi tilanteen tulkkaus minulle. Kakkosputki on poikki, sillä ei voi ajaa Suomeen, mutta sillä voi ajaa pieniä pätkiä. He uusisivat sen, hintaa 7500 euroa. Toinen vaihtoehto on hitsata se kuntoon, mutta he eivät voi hitsata sitä. He suosittelevat hitsausta. Tankin vuotoa he eivät löytäneet. Minulle tuli fiilis, että sitä ei edes pahemmin etsitty. Korjaus on selvästi liian kallis operaatio, joten alkoi hitsausliikkeisiin soittelu. Olen täysin hyödytön, joten seisoin varjossa ja hikoilin kuin pistetty sika Janikan tehdessä kaikki googletukset ja puhelut.
Audinhuollon suosittelema hitsaamo: Hitsilaitteisto rikki, saavat uuden syyskuussa
Hitsaamo 2: Pakoputkia ei nykyään paljoa hitsailla, eikä meidän hitsillä sitä pysty hitsaamaan
Hitsaamo 3: Ei tehdä.
Hitsaamo 4: Kyllä. Kyllä. Odota hetki. Kyllä. Hiljaisuutta. Kyllä. “En ole kuullut koko aikana mitä sanoit. Sanotko uudestaan?” “Kyllä – kaikki on mahdollista.”
Neljäs hitsaamo ilmeisesti voisi hoitaa homman, mutta puhelun jälkeen Janika ei ole kovin vakuutunut. Hän tutkii Googlen arvioinnit – ne on hyvät. Paikka on hyvin lähellä, joten mörisemme auton kanssa sinne. Paikan päällä oli lisää epäselvyyksiä, mutta lopulta autoa tultiin katsomaan. Se ajettiin sisäpihalle ja väännetään ilmaan. Arivointiin menee hyvä hetki, puheluita tapahtuu. Lopulta hitsaaja selittää että homma on tehtävissä, tarvitaan vain yksi pala. Meille tullaan kertomaan hinta ja aikataulu, kun selviää saadaanko sellainen pala. Paikka on juuri oikeanlainen huoltamo. Se vaikuttaa paikalta missä tehdään ratkaisuja(tm). Siellä näkyi rälläköintiä, hitsausta, hiomista sekä auton pakkelointia tasaiseksi. Täällä kaikki on mahdollista. Kaikki meille puhuneet työntekijät ovat ilmeisesti Pohjois-Afrikasta aksentin pohjalta pääteltynä. Saimme lopulta arvioin, 400 € koko homma. Auto tänne huomenna kahdelta ja kuudelta sen saa ulos. HIENOA! Otamme tuon diilin! Sen jälkeen auto on taas ajokunnossa Suomeen saakka. Tankkaamme sitä vain hieman vähemmän, välttääksemme vuotoa.
Nilkutin autolla Janikan kotiin ja itseni takaisin hotellille. Hotellilla purimme autosta kaiken pois. Kellon ollessa kuusi illalla minä olin aivan valmista kauraa. Seitsemältä melkein nukuin ravintolan pöydässä. Kahdeksalta nukuin hotellihuoneessa.