02/08/2006 Tutustuminen Köpikseen

Eilen suunnittelimme tästä päivästä museopäivää, koska osa museoista on ilmaisia keskiviikkoisin. Tämä sopi myös kelin puolesta hyvin sillä lähes aamulla satoi kun liikuimme kohti ensimmäistä museoa ja pitkin päivää satoi kun olimme museoiden sisällä.
Statens Museom for Kunst (tms) oli suuri pettymys. Tanskalaisten omat museotavarat olivat piilossa ja esillä oli vain ranskalainen tauluesittely, outo näkymätön labyrintti (selvää ja turhaa “tilataidetta”) ja “patsaspuisto”. Se mitä varten sinne mentiin puuttui.
Silti siellä tuli käytettyä kiva määrä aikaa. Seuraavaksi suunnistimme syömään Ankaraan. Emme voi muuta kuin kehua paikkaa, sillä 39 kruunulla saa buffetpöydästä noutaa niin paljon kuin haluaa. Vesi maksaa sitten 15 kruunua per nenä…
Asemuseo (Tojhusmuseet) oli upea (ja ilmainen, näin keskiviikkoisin). Aseita ja historiaa oli niin runsaasti että allekirjoittanut hukkasi yli kaksi tuntia ja silti oli ehtinyt katsomaan vain puolet. Krista sen sijaan löysi mukavan syrjäisen paikan ja torkahti sinne ainakin tunniksi… Krista ei tämän torkun aikana oppinut tanskaa. Poikkesimme vieressä olevaan Christiansborg Palace -nimiseen paikkaan. Hetken mielijohteesta maksoimme 60 kruunua ja lähdimme kiireellä (30 minuuttia aikaa) tutkimaan “linnaa linnan päällä”. Valitettavasti kaikki liikkeet täällä tuntuu olevan auki 10-16, joten Carlsberg jäi käymättä tänään! Mutta! Huomenna, huomenna minä menen sinne. Palatsin jälkeen Kävimme vielä katsomassa pientä merenneitoa, joka ilmeisesti on kovin tärkeä juttu (ks. kuva ja päätä itse). Matkalla sinne poikkesimme paikkaan nimeltä Amalienborg palace ja sen vieressä olevaan Frederiks kirke:n. Matkalla tulimme myös poikenneeksi Copenhagen Admiral hotellin vessaan hakemaan vettä mukaan.
Sitten vapaa sana Köpenhaminasta ja sen maineesta. Luimme että paikka on pyöräilijän paratiisi jnpp… ilmaisia citypyöriä… Olemme tähän mennessä nähneet 6 citypyörää citypyöräparkissa, kaikki paskana eri tavoin. Yhtään pöyrää emme ole alle saaneet. Huomenna ehkä vuokraamme pyörän.
Kahdeksan aikaan illalla suurin piirtein kaikki paitsi baarit ja ravintolat ovat sulkeutuneet. Meillä on takana pitkä päivä (yli 10 tuntia liikkeellä…), joten palasimme Hostelliin iltapalalle ja parille korttipelille.
Huomenna olutta…

Today we walked a lot and spend a lot of time indoors, which was nice because it rained during the day several times. The first museum (Statens Museom for Kunst) was a huge disappointment there was nothing danish in there. The weapon museum (Tojhusmuseet) was a lot of fun, it took me over two hours and and still saw only half of it. During this time Krista took a little nap. We also visited a palace next to the weapon museum, but because everything seems to be open only 10-16 we didn’t have time to go to Carslberg today, we’ll see it tomorrow. We also visited one church and a mermaid statue.
Copenhagen has a reputation of bikers paradise. There should be free bikes, but so far we have seen 6 which all have been broken one way or another. Tomorrow we might rent a bike. Its eight in the evening and everything except the bars and restaurants have closed. So we returned to the Hostel and we are going to play card games.

[Best_Wordpress_Gallery id=”4″ gal_title=”02.08.2006″]

1 comment

Ooh, olutta!Sitä toivoo, että Suomessakin olisivat museot ilmaisempia. Ehkä niihin sitten joku erehtyisi menemäänkin. Ehkä.Turussa tuulee. 🙂