Barcis

Maanantai, 2026-06-08

Ajoaika: 1h 25 min
Keskikulutus: 10.4 l / 100km
Kokonaiskilometrit: 3482 km
Päivää ilman asvaltti-ihottumaa Veikon polvissa: 0

Krista pääsi aloittamaan kesän urheilukauden. Hän lähti päivällä käymään tutulla salilla ja aloitti, käsittääkseni, tutun jumpan pedanttisen ohjaajan ohjaamana. Päivä oli hyvin kuuma ja allas vielä liian kylmä aikuisille. Veikkasin väärin sitä kuinka nopeasti allas täytetään. Se täytettiin kerralla loppuun saakka, mikä tarkoitti että puolitoista päivää meillä oli paineet alhaalla kun vesi pääasiassa valui altaaseen.

Työpäivän päätteeksi oli kuvassa reissu Barcis -järvelle ja sen kaupunkiin. Olimme täällä viime vuonna ja siellä oli kiva käydä vedessä kävelemässä. Tämä valikoitui viikkoreissukohteeksi läheisen sijaintinsa vuoksi. Lähtiessämme sinne saimme Ericalta vinkkiä voimalaitoksen ylle rakennetetuista näköalapisteistä, joten otin ne meidän ensimmäiseksi kohteeksi.

Kaikki muut söivät päivällistä meidän siirtyessä Barcisille, kuski oli syönyt jo etukäteen. Koska olemme merkittävästi ennen turistikauden alkua, kaikki turistipisteet on kiinni. Niinpä katselupaikoille löytäminen oli isompi haaste kuin luulisi. Ajoin sinne minne Erica oli näyttänyt, että pitää mennä ja siitä eteenpäin homma olikin hieman epäselvää. “Sieltä löytyy polku mikä vie tänne” . Löysimme ison tunnelin, jonka portti on auki, jossa lukee että pääsylippuja on 1200 metrin päässä myynnissä, kypärä on pakollinen jnpp. OK? Lähdimme menemään tunnelia eteenpäin – valitettavasti ainut kuvani tunnelista epäonnistui, joten todistusaineistoa ei jäänyt. Kun pääsimme toiseen päähän siellä oli työmies joka huudahti ja totesi, no, no ja heilutti. Olimme ilmeisesti väärässä paikassa. Täällä on jokin iso rakennusoperaatio käynnissä. Paluumatkalla törmäsimme tunnelissa työmieheen, jolta Krista pyyteli anteeksi. Häntä ei meno haitannut ja hän kertoi että heillä on tietyömaa siellä. Kaikki tämä italiaksi. Kristan italian kielen ymmärrys on parantunut hurjasti, samoin ulosanti. Joku päivä lakkaan olemasta kateellinen ja hyväksyn tämän, mutta tämä ei ole se päivä.

Tutkimme aluetta parkkipaikan puolella hieman lisää ja Krista löysi polun ylös metsään. Kävelimme sitä pitkin 10 minuuttia. Se näytti vievän järven ympäri, ennemmin kuin ylös metsän toiselle puolelle. Sovimme että kävelemme max 10 minuuttia pitemmälle, koska miehet halusi. Onneksi kävelimme, löysimme parin minuutin kuluttua kylttejä ja selkeästi merkityn polun. Polun kunto oli hyvin vaihteleva, oli metallisiltaa, juurakkoa, luonnonrappusia. Lopulta löytyi henkeä salpaava näky. Näköalapaikka, josta näki padolle. Kävimme toisellakin näköalapaikalla, mutta se ei ollut yhtä huima.

Onnistuneen metsävaelluksen jälkeen ajoimme Barcisin kaupunkiin, joka tässä vaiheessa vuotta oli hyvin kiinni ja hyvin tyhjä. Käppäilimme rantaviivaa seuraten ja etsien avointa kahvilaa. Mikään viime kesän paikka ei vielä ollut auki. Krista löysi yhden avoimena olevan ravintolan sillä välin kun minä siirsin automme lähemmäs kylän sitä päätä missä nyt olimme.

Söimme vain jälkiruokia. Ruokaillessamme sain Veikosta irti ensimmäisen väsynaurukohtauksen. Herra joi mehua ja pyöritteli sitä lasia suussaan. Kun hän laski lasin pöytään kysyin leikkikö hän betonimyllyä. Tästä seurasi naurun höröttelyä aina kun hän yritti juoda, mistä seurasi taas kaikkien vaatteiden likastuminen. Itsekin olin väsynyt, sillä nauru tarttui minuun ja me kaksi hihittelimme ja nauroimme aina kun Veikko koitti juoda. Illan päätösohjelmana ravintolassa oli pienen herran pantomiinit. Hän esitti jotain ja meidän piti arvata. Esitykset olivat hulvattomia, erityisesti lantion heilutukset (surffaava surffilaudalla).

Talolla miehet menivät nukkumaan ensimmäisinä, naisten seuratessa joskus perästä.

Luolissa

sunnuntai, 2026-06-07

Ajoaika: 1h 24 min
Keskikulutus: 10.2 l / 100km
Kokonaiskilometrit: 3421 km
Päivää ilman asvaltti-ihottumaa Veikon polvissa: 0

Sunnuntai-aamu. Ne ketkä kykenevät nukkumat myöhään, ne jotka voivat katsovat viihdettä ja koittavat olla häiritsemättä niitä jotka lepäävät. Täältä huoneista löytyi lehtiä vuodelta 1988 ja 1989. Ihmettelimme, että mitä ihmeen lehtiä nämä ovat ja miksi ne on täällä? Tulimme tutkineeksi tekoälyn avulla King lehden taustoja. Ilmeisesti kyseessä on hyvin tunnettu Italialainen miestenlehti. Sieltä löytyi viihdyttävä viskimainoskin.

Olimme ottaneet majoituksesta aamiaisen. Se oli näitä villejä kokemuksia taas. Aamiaisalueella oli kaksi selkeää kattausta, yksi kolmelle, yksi neljälle. Kolmen hengen kauttauksessa oli selvästi gluteenittomia ruokia. Meidät ohjattiin neljän hengen pöytään. Pieni juttelu ja saimme järkättyä herralle gluteenitonta leipää, jostain syystä maito oli iso juttu. Sitä ei Veikolle, hänelle tuotiin lämmintä mantelimaitoa. Viestimme siitä, että maito ei haittaa, gluteeni haittaa ei oikein mennyt läpi. Jostain syystä “maidossa on gluteenia” tjsp. OK? Naispuoliset halusivat teetä. Emäntä haki samovaarista heille kuumaa vettä pannuun ja naiset valitsivat teetänsä. Kohta minulle kerrottiin että heillä on tuplateetä. Se samovaarista tullut oli heikkoa teetä ja heidän omat teepussit oli turhia? Vähän myöhemmin kun he pyysivät kuumaa vettaä katsoin samovaarista tulevaa nestettä – se oli kirkasta ja höyryävää. Kuulemma ekalla kertaa heidän teepannusta tuli haalean ruskean(?) väristä teetä. VANHAT JÄMÄT?! hrrrrr. Leikkeleitä, juustoja, jugurttia, mysliä, hedelmiä – yllättävän tukeva italiaiseksi majapaikaksi. Toki teehärdelli hieman tiputti aamiaisen pisteitä.

Poistuessamme majoituksesta tarkastimme mitä kaikkea olisi paikalla tarjota. Uima-allas, sen tiesimmekin. Vuohiaitaus oli yllätys, samoin ihan uusilla varusteilla oleva ihan uusi kuntosali. Se ei ollut auki, joten emme päässeet testaamaan. Tässä paikassa voisi viettää useamman yön, jos “kuuman veden”/”teen” pystyy anteeksiantamaan…

Sain aamiaisella myytyä löytämäni vaellusreitin koko seurueelle, ainakin niille joilla on äänivaltaa. Niinpä lähdimme minun johdolla kävelemään vaellusreitille. Päädyimme kävelemään yllättävän pitkään polulla. Veikkoa piti lopulta kantaa reppuselässä. Kun miehet oli valmiita lähtemään takaisin päin Krista ja Sonja löysivät seinäkiipeilijöitä. Miespuoliset jaksoivat vääntäytyä samalle korkeudelle ihastelemaan kiipeilijöitä. Sieltä löytyi jopa luola minne päädyimme pienen miehen johtamana. Vaellus jälkeen autolla oli läjä väsähtäneitä ja nälkäisiä henkilöitä, joten siirryimme päivän varsinaiselle kohteelle: Pradisin luolalle. Paikan päällä oli matkailuautojen parkkipaikka ulkopöydillä, jossa teimme paljon odotetun lounaan. Veikko keräsi voimia nukkumalla autossa, hän nukahti jossain vaiheessa matkaa.

Luolat olivat yllättävän viileitä! Yrityisesti Marian luola, jossa oli kirkon kaltainen tilanne käynnissä, oli hyvin hyvin kylmä. Hengitys höyrysi kun sisälle pääsi. Kävelimme luolilla noin puolitoista tuntia, mennen alas ja ylös. Käveltyämme koko alueen läpi seurue alkoi olemaan valmis päivän tutkimisista. Listalla olisi ollut vielä luolamuseo, mutta kenelläkään ei riittänyt virtaa siihen.

Kesätalolla meitä odotti iloinen yllätys. Lasten uima-allas oli vaihtunut isoon uima-altaaseen! Uima-allas kausi on alkamassa! Täyttämiseen ja lämpiämiseen menee taas viikko (?) ja sitten on polskuttelua luvassa. Vesisota sai jo uuden käänteen, ämpärillä nakattiin uima-altaan vettä toisten päälle.

Meidän seurueesta edes Veikko ei ollut riittävän energinen uima-allas toimiin. Hän kävi siellä kyllä, mutta virtaa ei vain riittänyt. Niinpä kukin rentoutui omalla tavallaan, omassa hartaassa hiljaisuudessa kunnes oli aika mennä nukkumaan. Päivän kävelyt olivat väsyttäneet kaikki.

Jättiläisen kotona

lauantai, 2026-06-06

Ajoaika: 2h 2 min
Keskikulutus: 11.4 l / 100km
Kokonaiskilometrit: 3362 km
Päivää ilman asvaltti-ihottumaa Veikon polvissa: 0

Aamurutiinit pitää vaikka vieraita on talossa, teimme suosikkimme lonkan/takalinjan venyttelyn. Veikko nukkui aamulla pitkään, eilinen jännitys, sokeri, pomppulinnaliukumäki vaati veronsa. Aamutoimien jälkeen oli ensimmäinen täysiverinen viikonloppureissun pakkausoperaatio. Vanhojen listojen avulla, pieniä muokkauksia tehden se meni ihan OK vauhdilla.

Tämän viikonlopun kohteet ovat vuorilla. Lauantain suunnitelmiin kuului pari paikkaa ja ruokailu Argipig – ravintolassa. Ensimmäinen paikkana oli Cerdevol Curnila. Matka sinne oli loppupuolella hyvin kivaa ajettavaa. Kapeat vuoristotiet, paljon mutkia, paljon nähtävää. Etupenkki pääsi näkemään kiipeilijöitä kiipeilemässä kalliota ylöspäin. Löysimme myös hyvän paikan pysähtyä ihastelemaan maisemia vähän ennen varsinaista pistettä. Pysähdyspisteemme oli helikopterin laskeutumispaikka autotien vieressä.Tasapainoilua, valokuvausta jokaisen toimesta – myös Veikon ja sitten matkaan taas.

Cerdevol Curnila oli todella nätti paikka. Meno sinne oli todella jyrkkää ja kivistä polkua pitkin. Veikko päätyi siihen tulokseen, että alueella asuu jättiläinen ja tämä on hänen kotinsta. Kahlausta, istumista, kuvaamista – kunnes oli liian nälkä. Tänne olisi hieno tulla takaisin kuumana päivänä. Siirryimme juuri kautensa aloittaneelle Argipig -maatilaravintolalle (?) syömään. Siellä ruokaa odottaessa, Veikko vaihtoi pöydän autoleikit kiipeilyyn ja kävelyyn. Jokainen meistä kävi jossain vaiheessa herran kanssa kävelemässä siellä mäessä. Ruokailun jälkeen vanhimmat tarvitsi päivätorkut autolla nuorempien viihdyttäessä itsiään ja toisiaan.

Torkuista virkistyneenä siirryimme seuraavalle paikalle: Cenoni Castle. Siirtymät täällä on kuskille herkkua. Tiet vaatii ajamista. Ne on pieniä, mutkaisia ja jyrkkiä. Vastaantulijat olisivat joutuneet peruuttamaan, vain harvoissa kohdissa mahtuu kaksi rinnan. Itseasiassa Agripigille mentäessä mentiin pitkäksi ja pääsin harjoittelemaan pitempää pakitusta, kun peruutimme sata, kaksisataa metriä takaisin tienristeykseen. Cenoni castle oli upea paikka. Näkymä vuorille oli henkeä salpaava. Rakennus oli mielestäni sopivan kokoinen kartano. Just sen verta iso, että tiedät tulleesi linnalle/kartanolle – mutta ei niin iso että tarvittaisiin iso henkilökunta pitämään sitä yllä. Olisi tosi kiva omistettava. Isoilla nurmikentillä pelattiin hippaa, erinäisissä muodoissa.

Parkkipaikalla alkoi olla selvää, että seurueen energia on poltettu. Kenelläkään ei ollut vielä nälkä, kiitos Agripigin, joten lähdimme majoitukselle. Majoituksemme on pieni B&B täällä vuoristossa, hyvin hyvin pienessä kylässä. Maksimoidaksemme oman rauhan jakaanuimme kolmeen osaan. Veikko ja Krista yhteen huoneeseen, jossa Veikko sai katsella Disney+ pysyäkseen hereillä. Herra melkein nukahti siirryttäessä majoitukseen. Sonja toiseen huoneeseen ja minä jylhään rauhaan autoon blogaamaan. Kävin illalla vielä hieman kävelemässä kylässä ja löysin vaellusreitin. Katsotaan saanko suostututeltua muut mukaani huomenna. Se reitti on pelkkää mäkeä. Oman lyhyen kävelyn loppupuolella jalat oli jo hyytelömäiset astellessani alaspäin.

Arkiviikon summaus

Perjantai 2026-06-05

Ajoaika: N/A
Keskikulutus: N/A l / 100km
Kokonaiskilometrit: 3127 km
Päivää ilman asvaltti-ihottumaa Veikon polvissa: 0

Mitä voin sanoa? Arki on yhä yllättävän vauhdikasta, mutta alamme jo saamaan kiinni siitä pupusta joka on edustaa arjen juoksua. Viikko tai kaksi vielä ja saamme sen pehmoisista korvista kiinni. Sitten, sitten arki on taas rauhallista.

Tiistai oli pyhä päivä “Republic day”, eli vähän niin kuin itsenäisyyspäivä. Koska se oli tiistaina moni paikka, mukaanlukien päiväkoti, oli maanantaina kiinni. Tämä olisi ollut haaste meidän työnteolle, ellei Veikko olisi alkanut tekemään lähempää tuttavuutta isäntäperheen lapsien kanssa. Hän vietti monta tuntia heidän kanssa heidän talolla leikkien kumpanakin päivänä ja mm. lähti heidän mukana leikkipuistoreissulle. Tiistaina päivällisaikaan Veikko toi mukanaan meidän talolle leegoja minigrip pussissa. Hän kertoi että sai sen itselleen. Tätä piti hieman selvittää lisää ja pääsimme tulokseen, että herra oli ainakin pyytänyt luvan saada tuoda sen tähän taloon ja oli saanut siihen luvan. Herran väittämä siitä että hän sai sen omakseen oli virheellinen kuten ajattelimmekin.

Isäntäperheellä on tapana jonkin ajan kuluttua purkaa leegot takaisin pussiin ja laittaa säilöön. Sieltä ne tulee takaisin kiertoon kuukausien kuluttua jolloin ne kasataan uudestan. Me (Veikko ja isä) saamme kasailla niitä myös. Yksi ilta meni kasatessa Minecraft rakennusta ja toinen ilta meni rakennellessa osaa dinosauruksesta. Herra on iltaisin sen verta väsynyt, että puoli seitsemän aikaan (leegojen kasaamiseen) tarvittavat herneet on tippuneet kallon pohjalle, eivätkä enää oikein lyö yhteen, tehden keskittymisestä hvyin vaikeaa. Dinossa on tekemistä vielä useammalle illalle.

Keli tällä viikolla on merkittävästi viileämpi ja sataisempi. Pihalla sodankäynti on muuttanut muotoaan kelin muuttuessa viileämmäksi. Vesi on yhä tekijä ja vesipyssyjen rinnalle ovat ilmestyneet nerffipyssyt – tai tarkkaanottaen yksi, joka kompensoi koollaan ja nerffien määrällä.

Kristan ja Veikon aamuiset matkat päiväkotiin vievät eri päivinä eri paikkoihin – kuten torille, postiin, leipäkauppaan tai lihakauppaan. Sekä, kuulemma, kahvilaan italialiaselle aamiaiselle ilman minua! Aamuisten kävelyreissujen aikana ei pelkästään puhuta kaikesta maan ja taivaan väliltä, jättäen haastavimma kysymykset isälle taklatavaksi, keskustelujen lisäksi tehdään havaintoja merkittävistä asioista, kuten isoista etanoista. Joku aamu matka vei tämän kesän kesäleirin porteille.

Torstaina oli kaksi aihetta riemuun. Vähäisempänä niistä oli tilaamani työtuolin saapuminen. Selkä kiitti välittömästi uudesta tuolista. Halpiskonttorituoli on rahansa väärti. Isompi ilon ja jännityksen aihe oli kummityttö Sonjan saapuminen Italiaan. Hän viettää kanssamme puolitoista viikkoa seikkaillen mukana arjessa ja viikonlopuissa. Toistin jo toisen kerran tänä kesänä Marco Polo lentokentältä nouto -operaation. Saavuttuamme Roveredo in Pianoon, tiputimme matkalaukun talolle, nappasimme Kristan mukaan ja siirryimme aperatiiville – kuten iltaisin kuuluu tehdä.

Perjantaina oli päiväkodin päättäjäiset. Toiset Veikolle tänä keväänä. Ensinnäkin, kaikki kunnia Suomessa olleelle päiväkodin päätösjuhlalle ja tosi kivalle bändille. Se oli kiva, pieni lämminhenkinen lopetus päiväkotiajalle. Täällä lopetus on vähän isompi spektaakkeli. Laulua ja tanssiesityksiä, diplomit ja kuvat kirkossa valmistuneista ja lopuksi kirkon edessä vielä yksi esitys ja “glitteripaukautukset” valmistautuneiden kunniaksi. Kirkossa taidettiin olla puolitoista tuntia. Sen jälkeen seurakuntatalolle (kutsumme sitä siksi, onko se sellainen on epäselvää), jossa tuttuun tapaan napoja, ruokaa, olutta (!) ja pomppulinna. Kuten aikaisemminkin, pääsylipulla sai hampurilaisen ja olutta. Yllättäen, meille ei ollut lippuja. Niitä ei koskaan saatu, emmekä ennen tätä hetkeä tienneet että niitä tarvittiin. Krista toimi ryhmän vastuullisena ja jutteli rehtorin (?) kanssa. Sen seurauksena Kristan naama oli neljän lipun arvoinen. Jossain kohtaa Krista sai liputkin käteensä, joten naamaa ei enää tarvittu. Seurueen maksaksi pääsi isäparka, joka kantoi vastuunsa valittamatta. Pöytäkirjaan merkittäköön, että yksi olut jäi lunastamatta. Pääsyy tähän oli, se että seurueen naisväki oli kylmissään ja halusi talolle. Veikko sokerihuuruissaan meni pomppulinnaliukumäki comboa kuin duracel pupu, josta syystä hänellä ei ollut kylmä. Kellon ollessa puoli yhdeksän pistimme juhlinnan kasaan ja palasimme talolle. Huomenna on edessä ensimmäinen täysiverinen viikonloppuseikkailu pienellä lisävahvistuksella.