RANTA(SQUI… APINA!)PÄIVÄ!

Vihdoin! Kauan odotettu aurinkoinen päivä tuli. Riio näyttää erilaiselta auringossa, paaaljon elävämmältä. Otimme hitaan lähdön hostellilta, paahduimme jo hieman hostellin aamiaisella ulkoilmassa. Se riitti kertomaan kuinka voimakas tuo aurinko on. Rantaan “apteekin” kautta. 50 suojakerroin riittää varmasti kalpeille suomalaisille. Matkalla rannalle otimme juotavat, tytöille kookospähkinat, Juhalle olut. Peffat hiekkaan, aurinkorasvat ruhoon ja pyyhkeelle makaamaan. Kevyt tuuli piti huolen siitä että auringonotto ei edes hiostanut, vaan oli mukavan lämmintä. Meri piti testata myös, joten kukin kävi vuorollaan kastautumassa meressä. Naiset hieman, Juha kunnolla uimassa ja taistelemassa aalloissa. Itseasiassa tuli melkein liian paljon oltua aalloissa, sillä pois pääseminen osoittautui perkeleenmoiseksi työksi, meri veti pari kertaa takaisin. Hengästyneenä jatkettiin auringonottoa vielä ehkä tunti.
Rannan jälkeen tavoitteena oli nähdä Sugar loaf hill. Kyseessä on kaksi isoa vuorta, joista ekaan voi kiivetä, mutta kumpaankin pääsee vaijerivaunulla. Halusimme hieman kiipeilyä ja meininkiä, joten ekan vuori kiivettiin ylös. Meille oli kerrottu että siellä on mahdollista nähdä apinoita ja että kävely on helppo asvalttireitti. Asvalttireitillä näimme apinoita! Ne on sööttejä kuin mikä! Lutuinen naama, ihana häntä. Asvalttitie vaan ei vienyt ylös, se vei vuoren viertä pitkin umpikujaan. Meillä oli kestänyt kauan saapua paikalle ja ylösmenoreitin löytämisessä kesti toinen hyvä hetki, joten viidakossa alkoi hämärtää, sillä auringo oli laskemassa. Pääsimme ylös ennen kuin oli pimeää ja pääsimme ihastelemaan Rioa pimeässä. Näkymät olivat upeat, todella upeat. Päätimme jättää Sugaf loafille menemisen väliin pimeässä. Emme näkisi sieltä mitään uutta. Otimme teetä ja kaakaota, odotimme että kello menee yli seitsemän, sillä seitsemän jälkeen pääsee ilmaiseksi vaijerivaunulla alas. Viidakkoreitti olisi ollut ihan mahdoton.
Illallallisella alkoi näkyä ja tuntua rasvausvirheet. Erinäisiä kohtia oli jäänyt rasvaamatta ja näemmä Juhan selkä olisi pitänyt rasvata toistamiseen. Onneksi aurinkoisia päiviä ei ole enempää luvassa ;). Illallisen jälkeen olikin aika palata hostellille palamia nuolemaan, huomenna illalla sambaa.