Sateinen päivä Riossa

Olimme eilen kuulleet että tänään sataa. Ikkunasta ulos katsomalla pystyimme helposti vahvistamaan väittämän – sataa ja kunnolla. Niinpä otimme rauhallisen ja hitaan aamiaisen sekä surffasimme nettiä. Krista selvitti mitä tehdä Riossa sateella. Suunnitelmaksi muodostui meneminen Copacabanan linnakkeelle, syödä siellä upea “myöhäinen aamiainen” tai mahtava “iltapäivä tee”, kumpikin on iso setti leivoksia, leipää, mehua, kahvia, teetä, jugurttia – kaikenlaista makeaa ja terveellistä, sitten illaksi hevosia katsomaan radalle.
Matkalla bussipysäkille pääsimme näkemään operaatio veden harjauksen. Useita henkilöitä harjasi vettä johonkin suuntaan kadulta. Ei sillä, me teemme samaa, mutta talvella. Bussiin ei tässä maassa mennä pummilla. Mahtavan kokoinen pyöröjutska estää sisään pääsyn, jopa maksaneelta matkustajalta :). Ainut kenellä oli ongelmia sisäänpääsyssä oli Juha, notta vika voi olla myös käyttäjässä.
Linnakkeen ravintolassa edessä oli pieni pettymys: aamiaista eikä iltapäivä teetä juuri sillä hetkellä tarjoiltu. Iltapäivä teetä aletaan myymään vasta klo 16 ja aamiaisen myynti lakkasi klo 12. Niinpä otimme pientä purtavaa ja juotavaa, varasimme itsellemme pöydän klo 16.30 ja lähdimme kiertämään linnakkeen museoita. Museoissa kaikki teksti oli portugaliksi, joten aikaa ei kulunut kovin paljoa tekstejä lukiessa. Ovelta sai A4:n per kerros, joka kertoi kerroksen pääteemasta ja historiasta jonkin verran. Se ei kuitenkaan mahdottoman paljoa kertonut tai mielenkiintoa ylläpitänyt :). Nettiesite kertoi mielenkiintoisista paikoista, joita voisi koluta, mutta me emme niitä löytäneet. Mitä me huomasimme on että Kristan toisen korkokengän korkolappu on poistunut kokonaan. Kenkä on pakko korjauttaa nopeasti. Onneksi sade oli loppunut jo matkalla linnakkeelle ja keli palasi takaisin pilviseen, lämpimään ja meille tuttuun Riokeliin. Niinpä söimme iltapäivä teemme ulkoilmassa ihaillen Copacabanaa ja selvittäen läheltä suutarin. Suutari ei pystynyt korjaamaan kenkiä samantein, ne saa huomenna klo 10. Koska Krista oli nyt paljain jaloin otimme taksin takaisin hostellille ja jätimme hevoset väliin
Hostellin baarissa on happy hour 19-20, joten tänään testasimme hostellin Caipirinhat. Yhden aikaan yöllä oli testaus tehty, muiden reissaajien kanssa oli juteltu, sambameininki oli käynnissä ja Krista uskaltautui kerran lattialle hetkeksi – valitettavasti kamera ja luuri oli huoneessa, joten todistusaineisto puuttuu.