Murhaavaa lämpöä

Keskikulutus: 9.6 l / 100km
Kokonaiskilometrit: 4441 km
Päivää ilman asvaltti-ihottumaa Veikon polvissa: 0

Yö meni upeasti. Pieni tuuletin tekee kaiken eron, sen avulla saadaan sisätilan lämpötila. Tänään meillä on merinäkymä aamiaisella ja JA eilen ostetut retkeilytuolit sekä pöytä. Nyt oli mahdollista toteuttaa se, mitä en tiennyt haluavani toteuttaa ennen tätä hetkeä: aamiainen ulkoilmassa merinäkymällä.

Rauhallisen ulkoilma-aamiaisen jälkeen oli edessä vaellus. Pääsimme ajoissa liikkeelle, helposti ennen yhdeksää. Ajankohta on merkittävä, sillä parkkialue muuttui maksulliseksi klo 9. Siirsimme auton ilmaiselle aluelle ja lähdimme vaeltamaan. Ajatuksena oli nähdä nuraghi tahi kaksi. Täällä kaikki kasvillisuus oli matalaa, joten aurinkosuojaa ei juurikaan ollut. Onneksi olimme aamulla liikkeellä ja aurinko oli vielä siedettävällä tasolla. Otimme napotauon jokaisella taukopaikalla varjossa. Taukopaikoilla oli varjon, pöydän ja tuolien lisäksi tarjolla myös ehkä reissun upeimmat maisemat. Ihastelimme niitä koko perheen voimin.

Vaellus oli ohi 10:30 aikaan, eikä hetkeäkään liian myöhään. Lämpötila alkoi olemaan hurja ja vesi loppu. Jäimme autolle tappamaan aikaa leikkien ja kirjojen muodossa kunnes kello oli hiipinyt 11:30. Auton varjossa istuimme pöydän äärellä ja nautimme tuulenvireestä. 11:30 oli aikaisin hetki, milloin ajattelimme rantaravintolasta saavan ruokaa. Peräkärrykin tuli mukaan ja pieni mies tiesi, hyväksyi ja kannatti vahvasti suunnitelmaa. Aikuisetkin alkoi hyytymään. Ruokaa ja sitten unta miehille. Pieni mies siirtyi omatoimisesti peräkärryyn ja iso mies omatoimisesti auton varjoon nukkumaan. Torkkujen jälkeen läpystä vahdin vaihto. Päiväunista huolimatta jossain kahden ja kolmen välissä kaikkien virta oli aivan loppu. Neljän aikaan Krista ehdotti, että ehkä tämä kuumuus on liikaa, palataan yöksi kesätalolle? – kuulostaa loistavalta idealta. Krista ja Veikko rannalle virkistymään, minä otin vielä yhden torkun ja menin perässä. Rannalla, vedessä istuessani ja pään taas alkaessa toimia tulin huomanneeksi, että olemme juoneet alta 24 tunnissa yli 20 litraa vettä, liki koko vesivarantomme. Tuosta 24 tunnista olemme nukkuneet 8, joten veden kulutus on jotain aivan uskomatonta – liki yhtä uskomatonta kuin lämpötila. Yö ei ole ongelma, tuuli ja tuuletin tekee siitä mukavan, mutta päivän auringonpaiste on ihan murhaa.

Rantaelämä virkisti tiimiä runsaasti. Veikko on löytänyt vedessä lutraamisen ja halun kerrata uimakoulujuttuja. Pieni mies saatiin rohkaistua myös leikkimään natiivin tytön kanssa ja puolen tunnin verran rannalla juostiin ja kikateltiin hiekan sekä veden lentäessä. Vedestä virkistäytyneenä palasimme autolle päivälliselle. Päivällistä syödessämme meidän autoa alkoi ihastelemaan 5 vuotias italiainen poika Hän ja Veikko saivat pyssyttelyleikistä hetkeksi viihdettä vanhempien pakatessa autoja. Saimme hieman näkymää pienen herran italian taitoihin. Natiivi: “Come ti chiami?” – Veikko:”Veikko”… paljon muuta herra ei vaikuttanut ymmärtävän tai välittävän – paha sanoa, pyssysota oli käynnissä.

Uuden energian avulla lähdimme puoli seitsemän ajamaan takaisin kesätalolle. Talolla ilmalämpöpumput täysille, että lämpötila saadaan alas. Pieni mies kuskattiin nukkumasta nukkumaan ja isommat tyhjensivät auton suurimmilta osin. Lisää vettä, elektrolyyttejä, magnesiumia, mehuja ja pieni Netflix hetki ennen nukkumaanmenoa, silti tuntui ettei virtaa riitä. Huomenna pitää varoa keskipäivää