Härkäparin juhannusseikkailu, päivä 3

Keskikulutus: 10.3 l / 100km
Kokonaiskilometrit: 3342
Päivää ilman asvaltti-ihottumaa Veikon polvissa: 0

Herätys ennen kuutta pienen miehen toimesta. Normaalikärry aamu, vesi on nyt liki loppu – siitä tulee aamupäivän tehtävä. Ennen kuin lähdimme vettä noutamaan rakensimme taas talon auton sisälle, pieni mies kokkasi ruokaa pihalla isälle syötäväksi. Pikkuauto olivat riisiä, perunoita, gnotcheja – mitä milloinkin, heinä ollen aina lihaa ja vihreä rikkaruoho salaattia. Eilisillan aikana parkkiin tulleen auton matkustajat poikkesivat meidän auton luona ja vaihdoimme kuulumisia. Heiltä kuulin kylästä, jonka läpi menee vesiputouksia ja monta muuta mielenkiintoista kohdetta.

Lopulta oli aika lähteä tutkimaan lähialuetta vesi mielessä. Heti parkkipaikan vierestä löytyi puisto, josta löytyi vesipiste. 25 litraa vettä kantoon (suihku 10L, vesikanisteri 15L) ja rock and roll. Päivän suunnitelma oli selkeä, aamupäivällä visiitti Su Nuraxi di Baruminille. Paikka oli mahtava, Veikko todella nälkäinen ja kun alueelta aletitin poistumaan hän juoksi ryhmän edellä – vasta ulkoportti pysäytti miehen. Turistien laskenta ja juosten autolle, jossa pastaa tuutin täydeltä.

Nuraxin jälkeen oli aika lähteä kohti rantaa, mutta ensin yksi ylimääräinen pysähdys. Kaupunki, jonka läpi menee vesiputouksia on matkan varrella! Kunhan vähän korjaa reittiä menemään sisämaan kautta. Ajo sisämaassa oli sitä mitä Italiasta odotin, kiemuraisia teitä vuorenrinnettä ylös ja alas, keskinopeus hyvin maltillisena. Tämä osoitautui myös suunnitelman akilleen kantapääksi. Google näemmä laski, että 90 km/h on ajonopeus ja lähellekään sitä ei pysty todellisuudessa menemään – ei ainakaan retkeilyauton kanssa. Olimme vesiputouskylässä siihen aikaan kun olin alunperin suunnitellut meidän olevan meren äärellä. Noh! maisemat oli upeita ja kaupungit olivat vihdoin italialaisia – kapeita teitä, vanhoja, vanhoja taloja, rappeumaa! Kerrassaan upeaa. Tutkimme kylää vain pikkasen, se oli ison vuoren rinteellä ja siellä kulkeminen vaati paljon ylä-alamäki menemistä, mikä ei huvittanut pientä herraa ollenkaan.

Otimme pienen snäksin ennen kuin aloimme ajamaan kohti rantaa. Viihdykettä takapenkille, sillä päiväuniaika oli ohi ja ajomatkaa oli vielä toiset 1.5 h edessä… jos ajaa 90 km/h? Ajoimme, pysähdyimme tien viereen kun kumpikin voi pahoin mutkaisissa mäissä ajoista, piirtelimme, söimme sipsejä ja ajoimme taas. Tauko, piirtelyä, vettä, ajoa. Piirtelyä on kahta tyyliä: 1) herra tuhertaa jotain ja kysyy mikä tämä on 2) herra ohjeistaa isää piirtämään asioita.

Lähdimme liikkeelle ennen klo 13 ja olimme rantaleirintäalueella jälkeen kuuden. 1.5 h ajomatka oli venynyt pikkasen yliajalle. RUOKAAAAAAAA ja sitten vähän leikkejä. Leirintäalueen suihkua ja vessoja… On ne paremmat kuin omat, ei siitä pääse mihinkään 🙂

Lopulta nukkumaan ja rauhoittumaan. Lämpötila on aika korkea, vaikka ollaan taas rannalla. Suihku on oikeasti pakollinen joka päivä. Auton offroad kyvyt 3 yötä, 3 päivää – onnistuu. WC:ssä on yhä tilaa, vettä saatiin kadulta, roskat saatii kaupan roskiin – lämpötilasta selviää kun tuuletta ja käyttää suikua. Rock rock!