Nantes, osa 2

Keskikulutus: 12.6 l / 100km
Keskinopeus: 78
Kokonaiskilometrit:  3675 km
Nousin ylös kuudelta. Vastakkaisessa rakennuksessa öinen biletys lakkasi noin varttia yli kuusi. Siellä oli koko yön hyvin äänekkäät bileet. Saimme biletyksestä huolimatta nukuttua. Majoittuessamme hotelliin muutimme alkuperäistä suunnitelmaa. Näinollen meillä ei ollut mukana repussa kaikkia aamutoimiin tarvittavia tarvikkeita. Krista jatkoi hotellissa nukkumista siinä missä minä otin repun selkään ja lähdin lenkille kohti autoa. Tämä kaikki oli suunniteltua, sillä aamiaiselle pääsee vasta seitsemältä aamulla.
Paikan aamiainen oli iloinen yllätys. Suurin riemu taidettiin repiä toffeekoneesta. Aamiaisella oli lättyäjä – luonnollisesti, mutta myös sellainen kone, mikä jatkuvasti vatkasi toffeeta. Sokerihumala kurkki koneen takaa uhkaavasti.
Norsu oli mielessä heti aamutuimaan, joten matkasimme ensitöiksemme norsulle. Lähestyessämme aluetta näiemme että norsu puuttuu parkkiruudustaan. Juhlimme! Norsu on liikkeellä. Lippujonossa näemme uuden lapun. Norsukyydit on peruttu tältä päivältä mekaanisten vikojen vuoksi. Norsu on varmaan viety jonnekin telakalle kunnolla korjattavaksi.
Merimaailma karuselli on toinen Le Machine -yrityksen nähtävyys siinä nurkalla. Menimme sinne. Peruslippuun kuuluu yksi kierros karusellissä. Me saimme bonuskierroksen ilmaiseksi! Wooo! Kaksi kierrosta! Karusellissä on kolme kerrosta. Niistä meille mielenkiintoisimmat oli alin ja ylin. Alimmassa kerroksessa kolme “ratsua” menee karusellin lattian alle. Se oli ihan pakko nähdä. Niimpä tunkeuduimme yhteen kaloista. En ole iso mies, mutta sen kalan sisällä olin jättiläinen. Pää katossa, mieli täynnä odotusta lähdimme kierrokselle. Hyvin nopeasti selvisi, että kala on kohtuullisen tiivis ja vailla ilmastointia. Nantes on tosi lähellä manalan portteja lämpötilasta päätellen. Se kala vei meidät pykälän lähemmäksi. Maisemat karusellin alla oli mahtavat, mutta niin oli lämpötilatkin. Hikiluukin jälkeen päätimme mennä karusellin yläkertaa virkistäytymään tuulen avulla. Valitsemamme ratsu oli lentokala, joka vei meidät mahdollisimman korkealle.
Karusellin jälkeen oli jo pirunmoinen nälkä. Valitettavasti nälkä oli ranskalaisesta näkökulmasta väärään aikaan, joten pienen hakemisen jälkeen Juha nälkäisenä kuin susi suunnisti lähimpään mäkkäriin ja veti burgeriaterian nassuun. Kristalla oli hieman enemmän kärsivällisyyttä ja hänelle etsittiin burgeriaterian sijaan paikallinen ravintola. Nyt törmäsimme huonoon palveluun. Olimme turistinurkalla, non-stop service ravintolassa ja palvelu oli sopivan tylyä. Non-stop service ravintolat ovat niitä paikkoja, joissa ruokaa saa myös 14-19 välillä. Noita turistimestoja pitää oikeasti varoa.
Päivän toinen päänähtävyys oli Château des ducs de Bretagne. Teimme kierroksen lyhemmän kaavan mukaan ja jätimme väliin modernin näyttelyn. Silti hommaan meni yli pari tuntia. Tämän jälkeen oli taas nälkä, mutta ranskalaisesta näkökulmasta väärään aikaan. Niinpä söimme leivokset kuumien juomien kera ja lähdimme autolle. Auto oli täynnä ruokaa, mitä emme ole syöneet, sillä emme yöpyneet leirintäalueella. Pidimme kunnon ruokatauon päästyämme ulos Nantesista. Maksullisilla tiellä on kohtuullisia taukopaikkoja. Valitettavasti meidän valitsema taukopaikka oli korjauksen alla, mutta siellä sai syötyä hyvin.
Ilta päätettiin Corriganssin sessioihin. Seuranamme oli magatuttavamme. Juttelimme mukavia yhteentoista saakka, jonka jälkeen kirmasimme kotiin. Ehdimme kotiin juuri ennen kuin alkoi sataa ja ukkostaa. Yöstä voi tulla mielenkiintoinen.